torsdag 26 december 2013

Annandag jul

Nu är huset tomt, diskmaskinen går och jag sitter i min fåtölj framför brasan och njuter av tystnaden. Det är så roligt när vi alla är samlade men även så skönt när jag får lite egentid med bara mig som sällskap.
Mannen är uppe i stan och köper in en ny bärbar dator. Den gamle har lagt av för länge sen men vi har inte tagit tag i att köpa in en ny förrän i dag då vi gick in på nätet och kollade rean. Där finns tydligen en som är helt ok och som är nedsatt med tusen kronor så han är uppe för att se om det är något för oss. Blir mycket lättare att blogga med en dator och inte som nu med paddan.
Tomten var snäll mot mig i år. Jag fick det jag önskade mig, en pastamaskin och en kött/korvkvarn så nu blir det snart hemgjorda ravioli fyllda med lammfärs och vitlök....typ :))
Läget med far har hittills varit under kontroll, han skulle åkt till syrran igår men valde att ringa och väcka dom sju på morgonen för att meddela att han mådde för dåligt för att åka dit. Tycke att vi skulle hämta honom eftersom syrran arbetat och nog skulle vara trött men eftersom vi varit med honom både lillejulafton och julafton var det inte det jag önskade av juldagen. Tanken var dessutom att vi skulle åkt på bio men det fanns bara fyra platser och eftersom vi är fem fick det vara.
Naturligtvis är jag glad över att min far är i livet och jag hjälper gärna och ofta honom med allt möjligt, det är bara det att ibland behöver jag få vara bara jag. Far är inte heller lätt att hjälpa, det ska vara på hans sätt och inget annat..eller mer rätt, på mors sätt. Han vägrar hemhjälp, tycker det är dyrt, och vill klara sig själv i alla lägen. Fast han verkar inte inse att jag och syrran lägger ner mycket tid på hans välfärd. Det är ju inget annat att be för men jag kan tycka att han skulle ha någon mer som tittar till och som städar av golven och toan lite. Det skulle han må bra av, att slänga lite käft med hemtjänsten :)
Idag ska jag inte göra många knop, en runda upp på åsen för motion och frisk luft, men förutom det, inget.

Inga kommentarer: