söndag 15 november 2009

Gås och hästlördag

.
Igår var jag, tillsammans med döttrarna på säkerhästkurs. Min första utbildning i detta med häst om man räknar enbart utifrånkommande kunskap. Döttrarna har "utbildat" mig i hela deras liv. Först om hur jag ska vara som häst, dvs mig krypande på alla fyra gnäggandes med en unge på ryggen, men sen mer och mer om hur hästar är och hur man ska vara när man hanterar häst.
Kursen hölls av Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist som är poliskvinnan som fostrade polishästen Utter. Hon talade om rangordning, flyktbeteende och framförallt om hur vi som människor vvisar hästen vad som är farligt och vad som är helt säkert...inga rovdjur här inte!


Jag blev så sugen på att skaffa mig en islänning och börja rida. Kommer garanterat att gå på fler clinics och få inspitation och kunskap, det går ju att vara med även om man inte har en egen häst med sig.
Efter kursen eller rättare sagt mitt i den fick vi dra iväg för det var dags att hämta hem afro och även ta emot en ny häst, Vallencia. Så nu finns det hästar i Åbarp igen, jag har varit ute och gett dom hösilage nu på morgonen och på tal om rangordning så hade inte Vallencia en chans på fodret. Blir förhoppningsvis bättre snart, hon kan ju inte gå här och inte äta, fast än har vi mycket gräs kvar.
Efter hästeriet var det dags för gås med tillbehör, uja va gott. Det var gås, potatis, himmelsk sås, rödkål, brysselkål (eller rosenkål som vi kallade det när jag var liten), gele, inlagd gurka mm. Efter detta naturligtvis äppelkaka med vaniljsås, dock hade vi inte svartsoppa innan, det är ingen som äter den och handen på hjärtat...inte behövs det tre rätter när det är fet gås vi talar om.
Sen var min tanke att vi skulle spela rappakalja men för det fanns det ingen som helst ork, det blev lite slötittande på tv istället, körslaget bl.a. som enligt mig inte är nåt vidare. Och efter det visades Die Hard 4.0, underhållningsvåld och att någon skulle klara ens det lilla slaget är en ren utopi
Jaja, idag är det söndag och min plan är att faktiskt ta det lugnt, gå en promenad och laga lite gott att ta med i veckan. Bra plan va?

Inga kommentarer: