söndag 24 juli 2016

Kunskapsönskemål!

Jag vet otroligt lite om fåglar. I princip ingenting. Ok, jag ser skillnaden mellan svan och kråka men ungefär där slutar min kunskap. 
Min farmor kallade alla fåglar för chippen och när jag gick i skolan skrev jag just det på mina biologiprov. Gick väl så där;)
Men så här är det, när kvällen närmar sig nere i Löderup kommer hundratals fåglar flygande från land ut över havet. Naturligtvis är det fiske på gång men oj vad jag skulle vilja veta mer.  
Vilka fåglar är det och var är dom på dagen, när flyger dom tillbaka över land och var fiskelyckan god? 
Suddig bild på "mina" fåglar som nog bör vara någon sorts fiskmås....eller? 

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Hm! "...någon sorts fiskmås...". Ja, det verkar som du behöver lite kunskap. Fiskmås finns bara av en (1) sort, nämligen fiskmås. Men sedan kan det ju vara skrattmås, eller havstrut, gråtrut, fisktärna, skräntärna, eller kanske silvertärna. Alla dessa är ju också måsar. Dvärgmås, som är min favorit i den familjen, har ni knappast hos er i någon större utsträckning. Den håller till här i norr med sin största population.

Vad det är på din bild, är svårt att avgöra.

Se där! Nu fick du lite kunskap.

;-)

christel sa...

Men Bert, det kan ju vara någon sorts chipp också ;)

Bert Bodin sa...

Med all säkerhet. Eller en pippi.

Bert Bodin sa...

Med all säkerhet. Eller en pippi.