lördag 18 februari 2017

Härlig fredag som var en fridag.

Idag har vi haft en helt underbar dag. Eftersom jag jobbat lite för långa dagar i veckan tog jag ut en ledig dag. Mannen och jag satte oss i bilen och körde ner till Österlen. Vädret var väl inte det bästa men inte heller det sämsta, lite smådimmigt men just ingen blåst.
Lunchen intogs på Skillinge hamnkrog, konfriterad lax med nässelskum. Gott men kunde serverats lite mer varm. Nu var vi inte där precis tolv men ändå. Vi har ätit bättre där men älskar fortsatt krogen.
Sen besökte vi även campingen, vår plats är kvar. Nere på Löderups havsbad är det mycket erosion och ca 150 meter av campingen har försvunnit ut i havet under ett tiotal år. Men i år har inget försvunnit än och vår plats finns kvar. Bosse, vår hund, fick fullkomligt spel. Han sprang som en galning nere på stranden, grävde säkert tio gropar och mådde helt enkelt hur bra som.
Väl hemma igen fixade vi till en middag som verkligen smakade mer...
Vi vinkokte musslor, hade bara vin, scharlottenlök, timjan och grädde. Så himla gott!
Sen bakade vi en lättrimmad torskrygg som serverades med rödvinssås, kantareller, potatispuré med prästost och vegetariskt bacon som är morot som legat i liquid smoke.
Numera äter jag nästan inget rött kött alls och enligt dietisten är allt rött kött djur på fyra ben. Konstigt nog saknar jag inte det och skulle jag göra det så pratar dom om högst 500 gram i veckan. Men jag fortsätter nog med vegetariskt och fisk. Mest vegetarisk och fisk nån gång då och då. Vad det gäller rött kött håller jag mig till vilt. Åtminstonde är det så jag känner nu.

Här ser ni musslorna. Blev fantastiskt gott och något vi kommer att fortsätta festa på.
Inte helt optimalt med bruna fat men här är torskryggen som bakades i ugn. Också helt underbart gott. 

Inga kommentarer: