onsdag 13 september 2017

Hur gör jag nu?

Ett nytt begrepp jag fått till mig är hjärntrötthet.
Sen jag började jobba full tid har jag ofta, faktiskt oroväckande ofta, slocknat. Me det menar jag att på eftermiddagen släcks liksom ljuset, jag blir okoncentrerad och totalt slut på det. Inte jättekul om jag sitter på ett möte och ska prestera.
Och tydligen är det något som heter hjärntrötthet.
"Hjärntrötthet eller mental trötthet är en extrem uttröttbarhet i form av energilöshet, som ofta förekommer efter skallskador, hjärnskakningar, stroke, meningit, encefalit, inflammatoriska sjukdomar, tumörer och andra sjukdomar som påverkar hjärnan."
Detta enligt http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5834

Frågan är då hur jag ska hantera det? Hur ska jag ta upp det med chefen utan att sätta mig själv i ett offerläge? Finns det någon hjälp att få överhuvudtaget? I arbetslivet alltså. 
För det som hjälper är att sitta i förtältet och lyssna på havet, att sitta på en stubbe i skogen och umgås med mig själv, att träna måttligt och sen göra avslappningsövningar. 
Men vilket jobb tillåter detta? Och hur i helsike ska man få en prestationschef att förstå det? 
Suck, nu skulle ju livet leka! 

Inga kommentarer: