onsdag 23 oktober 2013

Höst

Mittwoch och halva arbetsveckan är gjord. Hittills har det varit en typisk höstvecka fast betydligt varmare. Kommer inte ihåg att det varit så varmt i slutet av oktober någonsin, fast det har det säkert varit. Minnet är intensivt men kort.
Har, förutom busstränat, suttit på en hel del möten där vi tittar på elevernas framtid. Kollar huruvida vi kan gå mot arbetsmarknaden eller om eleven behöver ett par år inom daglig verksamhet för att mogna till. Återigen förbluffar det mig hur vi inom skolan kan passivisera våra elever och låta dom förbli sin diagnos. Det finns många eldsjälar som har fantastiska idéer som fungerar för att göra NPF elever sociala och mottagliga för socialt samspel. Men en del lärare som "vet" hur man gör vill inte släppa in de som kan och vågar skaka loss eleverna. Det fungerar inte utan aggressioner och tandagnisslan men det fungerar.....verkligen.
Nå ja, nog om detta.
Jag har nämligen även studerat de nya allmänna råden för studie-och yrkesvägledning. De har inte kommit ut än utan jag (läs SYVI) är remissinstans och ska tycka till om skrivelsen. Förutom en del konstiga utsagor fungerar de bra, de allmänna råden alltså. Men inget kommer att hända, tror jag, om inte insatserna som våra elever behöver, elever med behov av stöd, nerskrivs och uppgraderas i skollagen. Och så långt har dom inte vågat, Skolverket alltså. Fler och fler elever väljer bort gymnasiesärskolan för att slippa stigmatiseringen, eller tillhör inte ens särskolan längre, och de kommer att behöva en stor insats för att komma till arbetslivet. Om detta talar jag i många konstellationer, ofta och gärna, men de som lyssnar måste ta det vi säger på allvar.
Ja, jösses vad jag brinner för detta.

Har dessutom tagit upp 5:2 igen och Gud va bra jag mår av det.

Inga kommentarer: