onsdag 23 mars 2016

Hallonsaft i blodet!

Igår träffade jag en av "mina" läkare på onkologen.
Fick datum för mina återstående behandlingar och annat inför framtiden.
De bortopererade tjugo lymfkörtlarna gav att det fanns förändringar i en av dom. Tumören i bröstet hade krympt avsevärt. Den är antingen tre millimeter eller åtta....minnet är bra med kort. Signe, som läkaren heter, var nöjd med resultatet i varje fall. 
Sen har jag varit nervös för att jag ska få den cytostatikan som innehåller idegran. Idegranen ger stora biverkningar och är tuff för kroppen men som tur är så är det inte den sortens cellgift jag ska få. Jag ska ha det som mina cancerkompis Anna kallar för hallonsaften (den är röd som saft) och som ger det vanliga biverkningarna. Det vill säga: håret ryker, konstig trötthet, illamående som tydligen medicineras bort och ont i kroppen.
Men, enligt Anna, får jag den lättare medicineringen och det är jag glad för. Även om biverkningarna inte alls blir kul att ta så finns det många som har det värre. Viktigt att tänka på. 
En annan sak som jag är lite grinig för är att det återigen ska sättas in en picc-line. Hoppas bara den fungerar denna gången. 
Ser ni hästarna? Små varelser i mitten av bilden ;)


Inga kommentarer: