torsdag 7 augusti 2014

Egenskaper

På mitt jobb finns några medarbetare som inte tycks nöjda med tillvaron. Det klagas en hel del på andra medarbetare och det snackas skit om folk. I och för sig en egenskap som inte är ovanlig alls men ack så trist.

Det är inte ovanligt att jag drar mig undan och låter bli att "umgås" med dem eftersom det tar all energi från mig att hålla personerna på armlängds avstånd.

Och det har fått mig att fundera på egenskaper hos människor och då vilka egenskaper jag har som jag sätter främst. Tänk er en anställningsintervju där du får frågan "Vilken egenskap har du som du tror skulle vara bra i detta jobbet?" Om du då säger ord som stresstålig, energisk, snabb, förmåga att hålla många bollar i luften eller annat som troligtvis förväntas av dig är allt säkert frid och fröjd. Men om du istället svarar snäll, omtänksam eller eftertänksam undrar jag hur mötet/intervjun skulle sluta.
Snäll är en egenskap som jag tror inte förknippas med något positivt, vem har inte hört "snäll, det är korna i hagen också" eller annat lite nedsättande. Förmodligen kopplas snäll ihop med korkad, eller?
Gå gärna emot mig i detta men ordet "dumsnäll" ringer i mitt huvud nu...

SÅ: min bästa egenskap är att jag är snäll (men långt ifrån dum :)

3 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Snällhet är underskattat! Och särskilt många som är det, är det inte heller. Så tror jag att kor, dom är smartare än de flesta :)

Elisabet. sa...

Jag håller med! Under en anställningsintervju i Ystad fick jag frågan hur en bra chef skulle vara? (Det var när butiken skulle anställa all personal ...).
"För mig är det viktigaste att en chef är snäll ...", sa jag.
Det var säkert inte rätt svar, men fortfarande det viktigaste för mig.
Snälla arbetskamrater är dom allra bästa!

Guldkryckan sa...

Satt ju på Lernia en tid på en utbildning och fick få en "intervjuträning"...man ska ju bete sig på ett visst sätt vid en arbetsintervju...vi var så tränade vid intervjuer där så de som sökte folk till sist frågade ledningen om vi fått "intervjuträning"...jo...det hade vi ju.
Ingen fick jobb!!

Synd att man alltid måste säga vad man "förväntas" säga vid en intervju...men det är tyvärr så det är.

Du, de där energitjuvarna på kneget, har en del sådana jag med...håller mig ifrån dem..urk.

Ha de bäst.