tisdag 8 november 2016

Lite skolgnäll (förlåt alla trevliga lärare, jag vet att det jaggnäller över inte gäller alla).

Det är inte jättekul att vara tillbaka på arbetet vilket jag är lite förvånad över. Så som jag längtat att vara tillbaka och så blev det så konstigt. Inget är förberett på att jag kommer tillbaka, inget möte inplanerat och de arbetsuppgifter jag hade är tydligen ute på andra nu. Min kollega, som jag tycker väldigt mycket om, vill att vi inte delar upp uppgifterna utan att vi båda sysslar med allt.
Inte direkt mitt önskemål och jag har bett om ett möte med chefen där vi pratar om hur vi ska ha det. Trodde inte att det skulle vara på mitt initiativ men när inte berget kommer till ....osv. 
Sen är stämningen riktigt usel på skolan. Lärarlaget är uppdelat i de som fick lärarlyftet och de som inte fick det. Anklagelser haglar över skolledningen och jag är glad när jag kan åka hem efter mina 2,5h. Har lust att säga till människorna att det finns det som är värre men håller tyst. Tror jag blir lynchad om jag säger något som är det minsta positivt. 
Men hur tänkte regeringen när de kom med detta urusla förslag? Och alla ni som nu tycker att lärarna är underbetalda vill jag bara påpeka att ligga mellan 30000 och 40000 inte är underbetalt. För det är i det spannet de ligger på min skola. Några till och med över 40000 och någon ligger över vad skolledningen har. Så inte är det underbetalt! 
Sen tycker jag att alla ska ha en lön man kan leva gott på. ALLA!!! 
Men att man, som ett par av våra lärare gör, gå omkring och gnälla, vägra göra vissa saker, kalla sig för sämstelärare osv det är det min själ skam på! Och just dessa två är över sextio men beter sig värre än eleverna. Och de fick inte lärarlyftet men tjänar klart över genomsnittet. Suck! 
Ja ja, tur jag har min soffehörna och min Bosse.

1 kommentar:

Elisabet. sa...

Usch, att känna det så på jobbet! Hoppas att det ordnar sig. Med två år kvar att arbeta kan det kännas nästan likadant .., dom vet att man inte blir kvar och ja, man blir där liksom bara ,-)