måndag 14 juli 2008

Helgen

Helgen har tillbringats nere på stranden mellan Sandhammaren och Löderups strandbad. På fredagskvällen när vi kom satt vi och tittade ut mot havet i våra brassestolar. Det var ljumt och skönt, men fleesfiltarna behövdes omvirade runt benen.
Min mor är född i Ystad och när hon var barn bodde hon precis vid havet väster om stan. Har för mig att stranden hette tallskogen (?) och att alla träd försvann i stormen 67. Men hon talar fortfarande om bruset från havet och hur skönt det var att somna med det ljudet. Jag har nog fått detta från henne för jag sover så fruktansvärt gott när vi står vid havet.


Lördagen och söndagen tillbringade vi på stranden men på lördagen fick vi bråttom till Kotten...det började åska i horisonten och det närmade sig oss. Men vi hann precis innan störtregnet och satt inne i värmen med en god kopp kaffe, lyssnade på åskmullret och regnet på taket. Det måste ha kommit mycket vatten på denna korta tid för parkeringen var helt vattenfylld.



Hade inte tänkt vara kvar på söndagen med efterson vädret var så fint stannade vi över dagen. Promenerade längs stranden till detta etablisemang, Sandhammarens kiosk, och skulle äta lunch. Nu fick vi lunch men gud vilken tid det tog och kostnaden 160 kronor för snabbmat...hmmm.. Men maten var god men kvirret bland alla människor var stort. Inte lätt att tala om för en hungrig unge att tålamod är en dygd när det tar 30 minuter att få en korv med bröd...
Skulle mycket gärna ta över denna kiosk och då gärna tillsammans med någon...skulle va skitkul. Hallå Ystad kommun!!! Här är jag!!
Utbildad kock, även om det var längesen jag arbetade med detta..är ju infödd i denna bransch. Har även fuskat som kallskänka..så mat och vägledning erbjudes..nån som hoppar på??

Inga kommentarer: