söndag 22 mars 2009

Tre terminer i skolan?

Vad tycker ni, är det en bra idé? Tydligen vill en arbetsgrupp i centerpartiet att vi ska införa ett nytt system för grundskolan. Tre terminer istället för två, vilket skulle innebära ett minskat sommarlov. Du kan läsa om det här.

För en sak är i varje fall klar, att alla lärare som valt jobbet på grund av den myckna ledigheten skulle gallras bort. För jag lovar er, efter att nu ha arbetat inom skolans värld i sju år, att det finns många som tänker så. Alldeles för många som borde syssla med något helt annat.

Jag tror nog att många föräldrar får pyssla och fixa för att få ihop alla lovveckor. Inte ovanligt att man som par inte har mer än en vecka semester tillsammans för att ungarna ska kunna vara lediga på sommaren.

Men jag vet faktiskt inte vad jag tycker i denna frågan. Det finns skolor som infört semestertjänst för lärare, oftast friskolor, och där utmattningssjukdomar och andra stressrelaterade symptom i princip försunnit. Men trots dessa kalla fakta vill inte lärarna rubba på arbetstiderna.

Fast handen på hjärtat...jag hade nog inte heller velat bli av med 12 - 14 veckors ledighet. Har faktiskt ledigt hela sommaren men det beror på en h*lvetes massa inarbetad tid. Och vad skönt det hade varit med en normal 40 timmars vecka på jobb.

Vad tycker ni?

9 kommentarer:

Sus sa...

Självklart vill jag vara ledig hela sommaren! Men, gagnar det eleverna köper jag det rakt av.
Semestertjänst skulle i vissa lägen vara rätt nice!

Sus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
christel sa...

Sus:
jag vet faktiskt inte vad jag tycker mer än att det glädjer mig att debatten finns
kanske är vårt skolsystem helt förlegat

Anonym sa...

bli av med mitt sommarlov? Jag...får...ont..i....hjärtat......ångest.....svimmar.

christel sa...

Till anonym:
Dottra min, det gäller naturligtvis inte dig...du får ju ha ditt lov
gäller bara dom andra...

Freja sa...

Jag tycker det hade varit bra med 3 terminer, många elever och föräldrar hade fått det bättre och jag vet många lärare som skulle vilja ha ledigheten mer utspridd. En annan har semestertjänst och det funkar bra. Jag tycker ferietjänst är en förlegad grej som borde avskaffas. Hade lärarna haft reglerad arbetstid, så tror jag det hade varit lättare att se kopplingen av tid och antalet arbetsuppgifter.

Anonym sa...

Jag tycker inte att vi alls ska ha tre terminer i skolan de e bajs bajs aja nu äre så att jag gillar skolan men kommer att hata den om den sk vara i tre terminer tänk va trötta alla skulle bli på skolan och på livet. tänk på de!

Anonym sa...

jag skulle ha svimmat och dött omd e blv tre terminer i skolan man får värsta ångesten :(

Anonym sa...

puss på alla :D